• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Skillnaden mellan tex. Lendo och Axo?

J.S.

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
24 April 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Hej.
Är helt ny på detta forum så är lite grön när det gäller detta.
Går i tankarna att lösa lån på ca. 280 tkr.
Min undran är vad skillnaden mellan tex. Lendo och Axo Finans är. Jag förstår att båda är en jämförelsetjänst för banklån som görs mellan ca. 30-35 olika banker.
Oftast så använder ju dom flesta tjänsterna sig av samma banker. Men kollar jag under "Låneforum.se rekommenderar" så ligger Lendo 1a som forumets favorit, och Axo 3a.
Under Lendo så står det att dom har lånekrav: medel och dom godtar anmäkning: ja, medans Axo har lånekrav: låg och anmärkning: nej.
Detta låter lite konstigt tycker jag, för det är väl ändå bankerna som frågas som bestämmer lånekraven och man tillåter anmärkningar, och inte jämförelsetjänsterna.
Har jag missat något? Skulle gärna vilja ha en förklaring.
Tack på förhan. Mvh JS
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 661
Mottagna reaktioner
1 805
Poäng
1 217
Hej.
Är helt ny på detta forum så är lite grön när det gäller detta.
Går i tankarna att lösa lån på ca. 280 tkr.
Min undran är vad skillnaden mellan tex. Lendo och Axo Finans är. Jag förstår att båda är en jämförelsetjänst för banklån som görs mellan ca. 30-35 olika banker.
Oftast så använder ju dom flesta tjänsterna sig av samma banker. Men kollar jag under "Låneforum.se rekommenderar" så ligger Lendo 1a som forumets favorit, och Axo 3a.
Under Lendo så står det att dom har lånekrav: medel och dom godtar anmäkning: ja, medans Axo har lånekrav: låg och anmärkning: nej.
Detta låter lite konstigt tycker jag, för det är väl ändå bankerna som frågas som bestämmer lånekraven och man tillåter anmärkningar, och inte jämförelsetjänsterna.
Har jag missat något? Skulle gärna vilja ha en förklaring.
Tack på förhan. Mvh JS
Bra fråga. Det korta svaret är att det är skillnad. Jag vet inte exakt varför, men flera jämförelstjänster har typ samma kreditgivare inne men ändå godkänner de olika många lån. Kan givetvis ha att göra med ansökningarna som inte är identiska, men det är ändå konstigt. Tog precis ner en jämförelsetjänst ifrån toppen, plötsligt hade andra tjänster börjat bevilja fler lån tex Lendo. Återigen, vet inte varför men något är det och då får listan göras om. Ingen exakt vetenskap direkt.

När det gäller Axo så är den ny i toppen...

Btw, medelsvår osv ranken ser lite underlig ut ska ta en titt på den imorgon.
 

J.S.

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
24 April 2022
Meddelanden
2
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Tack för snabbt svar ;)
Undrar också varför Advisa inte finns under "Låneforum.se rekommenderar".
Besökte denna sida för några år sedan, då har jag för mig att dom låg som Nr.1
Upplever ni att dom som söker via Advisa oftare blir nekade än tex. Lendo som ligger som Nr.1 nu?
 

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Skillnaden är eller borde vara noll. Jag brukar dock använda dom ”större” som lendo och zmarta. Sambla skulle jag undvika till varje pris!
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 284
Mottagna reaktioner
883
Poäng
717
Använde Axo 2020, funkade bra då det var mitt första samlingslån men dessvärre så ringde de upp mig och redovisade erbjudanden. De flesta andra som Lendo och Zmarta t.ex får man upp det på sidan digitalt.

Möjligt att Axo ändrat på detta men jag vet inte.
 

Gammal i Gamet

Kunnig medlem
Poäng: 297
Blev medlem
15 December 2021
Meddelanden
200
Mottagna reaktioner
101
Poäng
297
Den stora skillnaden är väl antal långivare en förmedlare har eller typen av långivare man har på panelen, exempelvis har ju Lendo storbanker på panelen medans mindre kanske har smslånegivare osv. Så olika förmedlare för olika kundgrupper.

För banken är det ju mer fördelaktigt att försöka lägga volymen hos en "billigare" förmedlare där man kan vara en större "aktör" och ha mindre konkurrens än säg hos Lendo/Zmarta/Sambla
 
Senast ändrad:

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 661
Mottagna reaktioner
1 805
Poäng
1 217
Tack för snabbt svar ;)
Undrar också varför Advisa inte finns under "Låneforum.se rekommenderar".
Besökte denna sida för några år sedan, då har jag för mig att dom låg som Nr.1
Upplever ni att dom som söker via Advisa oftare blir nekade än tex. Lendo som ligger som Nr.1 nu?
Ja, eller något gör att Lendo godkänner fler. Just nu.
Skillnaden är eller borde vara noll. Jag brukar dock använda dom ”större” som lendo och zmarta. Sambla skulle jag undvika till varje pris!
Sambla har gjort om mycket på senare tid. Hade inte räknat ut dem numera.
Använde Axo 2020, funkade bra då det var mitt första samlingslån men dessvärre så ringde de upp mig och redovisade erbjudanden. De flesta andra som Lendo och Zmarta t.ex får man upp det på sidan digitalt.

Möjligt att Axo ändrat på detta men jag vet inte.
Så ska det inte vara längre med Axo finans, du får alla erbjudande på skärmen direkt.
 
Senast ändrad:

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Berätta mer, vad hände?
Skapade en tråd om det här men hittar inte man kan se vilka trådar man skapat men lång historia kort:
Jag blev uppringd av en handläggare
Jag uppfattade att hon skulle återkomma dagen efter för fortsätta diskussionen men det hon inte förtydligade eller ens nämnde (efter fått lyssna på samtalet) att dom skulle ta en UC på mig och återkomma dagen efter med vilka erbjudanden.
Så detta gjorde mig rasande av naturliga skäl och efter många samtal med både kundtjänst och chefer drogs den tillbaka.

Så med denna erfarenhet så kommer jag aldrig rekommendera dom utan blir Lendo / Zmarta som jag bara har god erfarenhet.

Edit: Hittade tråden https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/sambla-ringde-och-ville-göra-en-ansökan.19234/
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp